ACT (acceptance & commitment therapy)

ACT is een nieuwere vorm van Gedragstherapie. Binnen ACT leer je om het zinloze gevecht met vervelende gedachten, emoties en lichamelijke sensaties te staken. Hierdoor ben je beter instaat om je aandacht te richten op de dingen die je werkelijk belangrijk vindt in het leven (de persoon die je diep in je hart graag wil zijn en hoe je met jezelf en met anderen wil omgaan). De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke omstandigheden uiteindelijk ten koste gaat van een vitaal en waardevol leven.

De focus van ACT ligt op het vergroten van je psychologische flexibiliteit. Deze is gestoeld op zes zuilen:

  • Toelaten: het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden.
  • Defusie: loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel mee slepen.
  • Zelf als Context: een andere, meer flexibele relatie met jezelf creëren.
  • Hier en Nu: in contact komen met het hier en nu.
  • Waarden: ontdekken wat je diep in je hart belangrijk vindt in het leven.
  • Doen wat belangrijk is: dingen gaan ondernemen op basis van je waarden.

Gezamenlijk zorgen de oefeningen en metaforen uit deze zes zuilen voor meer psychologische flexibiliteit. Hierdoor kun je beter omgaan met de moeilijke momenten van het leven, en zul je sneller geneigd zijn om de dingen te doen die echt belangrijk voor je zijn. ACT zorgt voor een vrolijke, speelse levenshouding, waarbij alle angst en pijn die hoort bij het leven op de koop toe wordt genomen.

ContactACT
iets voor jou?


Wil je graag meer informatie over ACT (acceptance & commitment therapy) of een intake plannen?
Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.